Peer aggression (bullying) in an Education Centre in Montevideo

A study of frequencies in students at high risk

  • Nelda Cajigas de Segredo Universidad de la República, Facultad de Psicología, Unidad de Apoyo a la Investigación, Investigadora Asociada. Doctora en educación
  • Evelina Kahan Universidad de la República, Facultad de Psicología, Área de Diagnóstico e Intervención Psicológica y Servicio de Atención Psicólogico, Prof. Asistente. Licenciada en psicología
  • Mario Luzardo Universidad de la República, Facultad de Psicología, Unidad de Apoyo a la Investigación, Prof. Adjunto. Licenciado en matemáticas
  • Silvia Najson Universidad de la República, Facultad de Psicología, Unidad de Apoyo a la Investigación, Colaboradoras Honorarias. Licenciadas en psicología
  • Carmen Ugo Universidad de la República, Facultad de Psicología, Unidad de Apoyo a la Investigación, Colaboradora Honoraria. Magister en Ciencias Sociales
  • Gabriela Zamalvide Universidad de la República, Facultad de Psicología, Unidad de Apoyo a la Investigación, Colaboradoras Honorarias. Licenciadas en psicología
Keywords: ADOLESCENT BEHAVIOR, STUDENTS, AGGRESSION, VIOLENCE

Abstract

Frequencies of young people with upper scores in the peer aggression scale, that means a population at high risk, using an adapted, factorized and validated scale, were studied. The population study includes 607 highschool students from 11 to 17 years old. Responses to the scale have shown youth attitudes and their social environment related to aggression as well as their mocking, intimidating and fighting behaviors according to sex and age.
The findings are consistent to iterature but also give new insights. Boys show a higher tendency to fisical and verbal aggressive behavior and lower impulse control comparing to girls. They double girls in physical fights and mocking their peers. In terms of external influences, conciliatory attitudes of adults are more accepted by girls while boys tend to establish relationships with transgressors.
Many identified dimensions increase according to age: tendency to establish relationships with transgressors, facilitating attitude towards aggression, lack to manage aggression, mocking, and at the same time, solidarity behaviors. Youths older than 15 years are less open to moderative calls from adults.
The study contributes to use a wide range of tools in the health and education fields as well as the individual, familiar and community levels.

References

1) Cajigas N, Kahan E, Varela M, Luzardo M, Najson S, Ugo MC, et al. La medida de la ira, estado y rasgo, en estudiantes de los primeros años del Secundario. Ponencia en Simposio invitado sobre evaluación de las emociones infantiles. Congreso Nacional de Psicodiagnóstico, 5. Jornadas Nacionales de A.D.E.I.P, 12. La Plata, Argentina, octubre 2001.
2) Cajigas N, Kahan E, Luzardo M, Najson S, Ugo M C, Zamalvide G. Anger and depression in middle school students. Ponencia en Symposio invitado sobre stress and emotions in adolescents and children. Congreso de la Asociación Internacional de Psicología Aplicada, 25. Singapur, julio 2002.
3) Espelage D. Peer influences on bullying behavior during early adolescence. Ponencia en la Convención Nacional de la American Psychological Association. Washington, 2000.
4) Osofsky JD. The impact of violence on children [artículo en línea] The future of Children. Winter 1999; 9(3): Obtenido de: www.futureofchildren.org/usr_doc/vol9nº3Art3.pdf. (consultado 6/11/2005).
5) Organización Mundial de la Salud. Informe mundial sobre la violencia y la salud. Resumen. Washington: OPS, 2002.
6) Echeburúa E. Personalidades violentas. Madrid: Ediciones Pirámide, 1998.
7) Stoff D, Cairns R. Aggression and violence. Obtenido de:
http://www.scholastic.com. (consultado octubre 2004).
8) Perry B. Aggression and violence: the neurobiology of experience. Obtenido de: http://teacher.scolastic.com/professional/bruceperry/aggression_violence.htm . (consultado octubre 2004).
9) Olweus D. Personality and Aggression. Nebr Symp Motiv 1972; 20: 261-321.
10) Cajigas N, Kahan E, Luzardo M, Najson S, Zamalvide G. Escala de Agresión entre pares para adolescentes y principales resultados. Acción Psicológica 2004; 3(3): 173-86.
11) Cherro M, Musetti D, Toledo B, Muiño L, Estable B, Wolff E, et al. Violence among kindergarten, elementary, and high school students in a private school. In: Osofsky JD, Fitzgerald HE., eds. WAIMH Handbook of infant mental health. Nueva York: John Wiley & Sons, 2000: 360-5.
12) Olweus D. Bullying at school. Oxford: Blackwell, 1993.
13) Smith P, Sharp S. School bullying: insights and perspectives. London: Routledge, 1994, p 1.
14) Cajigas N, Kahan E, Luzardo M, Ugo M, Najson S, Zamalvide G. Perfil psicosocial y educativo de adolescentes de un liceo de la periferia de Montevideo. EDUCAR 2003; 6(14): 32-9.
15) Cajigas N, Kahan E, Luzardo M, Najson S, Ugo M, Zamalvide G. Validación de la escala de agresión entre pares (Bullying) en una muestra montevideana de adolescentes de ciclo básico. Jornadas Facultad de Psicología, 7. Montevideo, Uruguay, 2004.
16) Buvinic M, Morrison A. Notas técnicas: prevención de la violencia, Washington: BID. División de Desarrollo Social, 1999: 1, 4-5.
17) Gofin R, Avitzour M, Haklai Z, Jellin N. Intentional injuries among the young: presentation to emergency rooms, hospitalization, and death in Israel. J Adolesc Health 2000; 27(6): 434-42.
18) Cajigas N, Kahan E, Luzardo M, Najson S, Ugo M C, Zamalvide G. Feeling and behavior associated to violence in school. Main results of a study of adolescents in Uruguay. Ponencia en Simposio Invitado sobre children’s emotions. International Congress of Psychology IUPsyS, 28. Beijing, China, 2004.
19) Crick NR, Grotpeter JK. Relational aggression gender, and social- psychological adjustment. Child Dev 1995; 66(3): 710-22.
20) Cajigas N, Kahan E, Luzardo M, Najson S, Ugo MC, Zamalvide G. Conductas de intimidación y pelea en adolescentes de una institución educativa montevideana. Ponencia en Simposio Invitado sobre estudio de la personalidad y su relación con las emociones en la niñez y adolescencia. Congreso de la Sociedad Interamericana de Psicología, 29. Lima, Perú, julio 2003.
21) Espelage DL, Swearer SM. Research on school bullying and victimization: what have we learned and where do we go from here?. School Psychol Rev 2003; 32(3): 365-83.
22) Avilés-Martínez JM. La intimidación y el maltrato en los centros escolares (Bullying). Revista Lan Osasuna 2002; 2:10-3. Obtenido de: http://www.el-refugioesjo.net/hostigamiento/bull_g.pdf (consultado 31/5/02).
23) Kaztman R, Filgueira F. Panorama de la infancia y la familia en Uruguay. Programa de investigación sobre integración, pobreza e integración social. Montevideo: Universidad Católica, 2001.
24) Gofin R, Palti H, Gordon L. Bullying in Jerusalem schools: victims and perpetrators. Public Health: 2002; 116(3): 173-8.
25) Tomás-de-Almeida AM. Portugal. In: Smith PK, Morita Y, Junger-Tas J, Olweus D, Catalano R, Slee P, eds. The Nature of School Bullying: a cross-national perspective. Londres: Routledge. Taylor & Francis Group, 1999.
26) Junger-Tas J. The Netherlands. In: Smith PK, Morita Y, Junger-Tas J, Olweus D, Catalano R, Slee P, eds. The Nature of School Bullying: a cross-national perspective. Londres: Routledge. Taylor & Francis Group, 1999.
27) Ohsako T. The developing world. In: Smith PK, Morita Y, Junger-Tas J, Olweus D, Catalano R, Slee P, eds. The Nature of School Bullying: a cross-national perspective. Londres: Routledge. Taylor & Francis Group, 1999.
Published
2006-05-31
How to Cite
1.
Cajigas de Segredo N, Kahan E, Luzardo M, Najson S, Ugo C, Zamalvide G. Peer aggression (bullying) in an Education Centre in Montevideo. Rev. Méd. Urug. [Internet]. 2006May31 [cited 2024Nov.17];22(2):143-51. Available from: http://www2.rmu.org.uy/ojsrmu311/index.php/rmu/article/view/774